بررسی رخنمون های صخره ای در نگارگری ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده مریم ناصرنژاد
- استاد راهنما علیرضا طاهری
- سال انتشار 1391
چکیده
رخنمون های صخره ای، ترکیبی از صخره هایی به شکل انسان و حیوان، در دوره های مختلف در نگارگری ایران حضور داشته است. منشأ پیدایش این نقوش معلوم نیست و پژوهشگران فرضیات مختلفی را بیان کرده اند: مانند تأثیر هنر چین و مذهب تائو، تصوف و عرفان ایرانی، نیروهای خیر و شر در اسطوره های باستانی و الهام از صخره هایی به اشکال انسان و حیوان در طبیعت. از آن جا که طبیعت همواره در پیدایش تحولات هنری مردمان باستان نقش داشته، اعتقاد به عناصر طبیعت از جمله صخره به مرور زمان به صورت اعتقاد به خدایان درآمده، دارای روح شده و الهام بخش ذهن خلاق هنرمندان گردیده است. صخره های رخنما با ترکیبی از انسان و حیوان به دو شیوه ناتورالیستی و انتزاعی به صورت گروهی و فشرده یا انفرادی در بین شکاف یا سر صخره دیده می شوند. تاکید بر جنسیت زن و مرد در نقوش انسانی و نر و ماده در نقوش حیوانی و سن افراد مواردی است که نگارگر به آن توجه کرده است. اکثر نقوش حیوانی در طبقه بندی گروه گربه سانان، سگ سانان و جوندگان هستند. حیوانات تیزدندان و گوشتخوار که در ارتباط با بیابان اند. از جمله خصوصیات بارز رخنمون-ها حالاتشان است که بسته به موضوع داستان حالت های غم، فرار، خشم، کمین، حمله، تشویش و اضطراب گرفته اند و این نشان از آگاهی نگارگر از موضوع داستان و خلاقیت آن دارد. سر ها سه رخ، تمام رخ و نیم رخ در جهت های مختلف ترسیم شده اند. ارزش خطی در نقوش نسبت به غنای رنگی بارز تر است. طبقه بندی ساختاری و بصری رخنمون ها، ارتباطشان با متن داستان و تاثیر نگارگر در خلق رخنمون ها از سوالات این تحقیق است. از اهداف این پژوهش پیدایی و شکل گیری رخنمون های صخره ای و انواع آن در تاریخ نگارگری ایران است که به روش توصیفی- تحلیلی بررسی می شود. این پژوهش نخستین بررسی و تحقیق نسبتأ جامع در این موضوع است.
منابع مشابه
مطالعهی ساختاری رخنمون های صخره ای در نگاره «فرود با ایرانیان مواجه میشود» از شاهنامه طهماسبی
در هنر ایران تصاویر و نشانههای بصری بسیاری، از طبیعت انعکاس یافتهاند. نقاش ایرانی همواره به طبیعت و نمودهای آن همچون گیاهان، صخرهها و آسمان دلبستگی داشته و از آنجایی که طبیعتگرایی و آمیختگی انسان با طبیعت، ریشه در اعتقادات مذهبی و اسطورهای مردم ایران دارد، در نگارهها به عنوان یکی از اصول زیباییشناسانه طبیعتگرا مشاهده میشود. یکی از این نشانههای تصویری، صخره است که از جنبهی نمادین و تم...
متن کاملنقاشی های نویافتۀ پناهگاه صخره ای مادیان کوه کورونی
همزمان با انجام فعالیت های میدانی، فصل دوم پروژۀ بررسی و شناسایی آثار فرهنگی تاریخی بخش کورونی یا کوه نانی از توابع شهرستان کوهدشت لرستان توسط امیر منصوری، یکی از اهالی ده حسین آباد )آقای شا ه حسین کورونی( ما را از وجود مجموع ه ای از نقاش ی های صخر ه ای در منطقه آگاه ساخت. نگارنده با راهنمایی ایشان برای بازدید و ثبت نقوش رهسپار محل شد. این نقوش بر » ده روه ن چه قه ل « روی دیوارۀ پناهگاه صخره ای...
متن کاملمعرفی و شناسایی گونه های باغ صخره ای باغ گیاه شناسی ملی ایران
با توجه به اهمیت حفظ ذخیرههای ژنتیکی و افزایش تنوع گونههای گیاهی در ایران و نیز در باغ گیاهشناسی ملی ایران، در این تحقیق گونههای منطقه باغ صخرهای، شناسایی، معرفی و برطبق نتایج مطالعات فنولوژی، بر اساس موارد استفاده هریک در جنگل و فضای سبز تفکیک شدند. بر این اساس بانک اطلاعاتی گونههای مذکور کامل شد تا علاوه بر مشخص کردن موارد استفاده هریک، بتوان در حفظ و تکثیر این گونه های ارزشمند کوشید. د...
متن کاملبررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران
به رغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دورههای مختلف مشاهده میشود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023